Kada se piše biznis plan za sopstvene potrebe?
Biznis plan za sopstvene potrebe se uvek piše na kraju postojeće, za sledeću poslovnu godinu (planira se poslovanje u narednih 12 meseci).
Koje su razlike ovog biznis plana u odnosu na onaj koji se piše za finansijske institucije ili potencijalne investitore?
Biznis plan za sopstvene potrebe je manje formalan i više usmeren na lične ciljeve.
Ova vrsta poslovnog plana je fleksibilnija, prilagodljivija ličnim potrebama.Nije potrebno pridržavati se strogo strukture, naročito ne u opisnom delu biznis plana, ali je zato bitno precizno isplanirati finansijski deo koji treba da predstavlja postavku ciljeva u narednih 12 meseci.
Smernice za izradu biznis plana za sopstvene potrebe
Poslovni koncept za narednu godinu:
Šta je osnovna ideja ili proizvod/usluga?
Kako poslovni koncept rešava problem ili zadovoljava potrebu na tržištu?
Ciljevi i Misija:
Koji su to kratkoročni, a koji dugoročni ciljevi?
Kako vidite misiju vašeg poslovanja?
Ciljna Grupa:
Ko su potencijalni klijenti?
Kako planirate privući i zadržati svoju ciljnu grupu?
Konkurencija:
Ko su glavni konkurenti?
Šta čini vaš proizvod/uslugu jedinstvenom ili boljom od konkurencije?
Marketing Plan:
Kako planirate promociju svog proizvoda/usluge?
Koji kanali marketinga će se koristiti?
Finansijski plan:
Ovaj deo je potrebno što detaljnije obraditi.
Uraditi projekcije troškova i prihoda.
Da li su sopstvena sredstva dovoljna ili je potrebno pozajmljivati deo sredstava?
Precizno odrediti deo sredstava koji nedostaje i rok u kome će se ta sredstva koristiti.
Kada je moguće početi otplaćivati pozajmljena sredstva?
Sve uneti u projekcije prihoda i rashoda kako bi se došlo do isplativosti investicije.
Rizici:
Koje rizike prepoznajete i kako planirate da ih prevaziđete?
Plan Implementacije:
Koje korake planirate preduzeti u narednim mesecima?
Kako ćete pratiti napredak i prilagoditi svoje planove?
Zaključak:
Sumirajte ključne tačke i zaključite šta očkujete od poslovanja u narednoj godini.